Úvod / Sdružení nezávislých kandidátů / Rozhovor o rekonstrukci I/35

Rozhovor o rekonstrukci I/35

Ivan LukášKristýna KosováI.L.: Jakou roli vlastně má město v rekonstrukci silnice I/35?

K.K.: Hlavním investorem je ŘSD, v tuhle chvíli se město podílí na koordinaci a aktivní je v dořešení několika konkrétních věcí, křižovatky u Lidlu a odbočovacího pruhu z centra k Eroplánu. A pak taky při každém jednání starosta tlačí na co nejkratší dobu dopravních omezení pro Rožnov. Snažíme se dostat hlavně mezi lidi informace, protože jsme zjistili, že tohle za nás ŘSD neudělá, mapy cesty jsme si kreslili sami a vyvěsili jsme je u křižovatky U Janíka a u Billy.

I.L.: Jak jste spokojení s průběhem prací na rekonstrukci, ptám se hlavně na pracovní postupy a ohleduplnost k občanům Rožnova? Máme ve městě trvale zhoršenou kvalitu ovzduší a v souvislosti s rekonstrukcí si lidi hodně stěžují na prašnost.

K.K.: To je pravda, i na úřad samozřejmě volají lidi, některé situace, kdy se práší kvůli špatně zvolenému postupu prací, se nám podařilo vyřešit na místě. Podnětů bylo opravdu dost, takže jsme na minulém kontrolním dni vyzvali stavební firmu, aby si na to opravdu dala pozor, nebo požádáme o státní stavební dohled. Pokud jste na stavbě svědky nadměrného prášení nebo jiných problémů, volejte jako první Městskou policii, která má za úkol vše zdokumentovat a koordinovat další postup (571 661 156).

I.L.: Situace je teď obtížná nejen pro auta, ale i pro chodce, chodníky končí ve výkopu a není moc jasné, kudy mají chodci pokračovat.

K.K.: Situace na stavbě se mění každý den a my nedovedeme uhlídat všechno, takže určitě prosím o trochu shovívavosti, ale pokud není jasné, kudy má vlastně chodec jít, opět volejte Městskou policii, ať se věci dají do pořádku

I.L.: Stavba začala masivním kácením, některé stromy byly velmi hodnotné a lidé to nesou dost špatně.

K.K.: Tomu rozumím a ztrátu červených javorů považuju za nenahraditelnou. Bohužel to je stejné v celé republice. Kácení se považuje za obhajitelné, uloží se náhradní výsadba, ale už se nám nikdy nepodaří vypěstovat tak hodnotné stromy. Nemluvě o tom že zrovna v místech, kde padlo stromořadí javorů, nebudou zatím žádné stromy, protože při plánovaní dopravních staveb se prostě zatím nevykupují pozemky navíc pro zeleň. Pokoušíme se to napravit jak vykoupením pozemků, tak připomínkováním zákonů. Jediná dobrá zpráva, kterou ohledně stromů mám, je plánovaná výsadba asi 30 habrů na Nábřeží Dukelských hrdinů, které se mi podařilo prosadit ještě z občanského sdružení, právě v rámci náhradní výsadby.

I.L.: Domnívám se, že stálé rozšiřování a budování nových silničních staveb není žádoucí. Další a další plochy betonu a asfaltu stále více omezují životní prostor všeho živého, výrazně snižují výměru zemědělské půdy a zmenšují schopnost zadržovat vodu v krajině.

Dopravu, zejména nákladní, je třeba vrátit na železnici a to legislativními i ekonomickými nástroji a to nejen v ČR, ale v celé EU.

K.K.: Já s tebou souhlasím, určitě můžeme tlačit na vyšší místa a na legislativu, což je ovšem běh na dlouhou trať. Ale velká část dopravní zátěže na křižovatce U Janíků je místního charakteru, jsou to cesty do práce, do školy, do kroužků, za nákupy. Takže musíme přemýšlet i o tom.

I.L.: No vida, Zdraví Rožnováci jezdí na kole, nebylo by tedy cestou podpořit více cyklodopravu?

K.K.: Na tom chceme hodně intenzivně pracovat v příštím roce – má nám pomoci cyklokoordinátor, který by měl načrtnout trasy, které nám v Rožnově chybí právě pro bezpečné jízdy na kole v rámci města, a čekají nás i projekty jako parkovací věž na kola, pokud nám vyjde dotace, ale i drobnější věci jako změna stojanů na kola v centru. A zapomínat nehodláme tedy ani na chodce, ale to si zas řekneme příště.

Ivan Lukáš, Kristýna Kosová

Štítky: